Jatkan vielä tämän Vaikuttavuusseuran tekemän soten hukkatyön tutkimista. Meillä puhutaan paljon hoitajamitoituksesta ja hoitajapulasta. Monet hoitajat ovat irtisanoutuneet mm. liian suuren työkuorman takia.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että hoitajat tekevät paljon sellaista työtä, joka ei oikeastaan kuuluisi sairaanhoitajille. Esimerkiksi:
- potilaan ruuan jako
- liinavaatteiden, vaippojen yms. tilaaminen ja purkaminen hyllyihin
- roskien tyhjennys
- arkistonhoito
- postittaminen, skannaaminen, hoitovälineiden täydentäminen, tietosuojapaperien vieminen
- vastaanottoaikojen varaus-perumis-siirtämis asioiden hoitaminen puhelimitse
- (Vanhusten palvelutalossa) tiskien laitto, ruuan ja astioiden kuljetus, asukaspyykin pesu, vaatteiden hankinta ja nimikointi jne.
- potilaskuljetuksia sairaalan sisällä tutkimuksiin ja osastoille
- välineistön peseminen
- ajanvaraukset poliknikoille
- pyykkipussien ja jätteiden vienti
- terveydenhuollon yksikön kemikaaliluettelointi ja riskiarviot
Erilaisia avustavia tehtäviä kuten toimistosihteerien, siivoojien ja kuljetushenkilöstön määriä on vähennetty. Valitettavasti työt eivät ole hävinneet minnekään vaan nyt niitä tekevät sairaanhoitajat. Tulisiko pidemmän päälle halvemmaksi ja kokonaisuuden kannalta hyödyllisemmäksi palkata mm. näihin yllä mainittuihin töihin muita ammattiryhmiä ja antaa hoitajien keskittyä siihen mikä on heidän oikeaa työtään?
Lisäksi ongelmaksi koettiin, että hallintoa on lisätty, on paljon erilaisia kokouksia ja koulutuksia, joita ei välttämättä koeta työn kannalta hyödyllisiksi. Jonkun kommentti olikin: ”Hoitotyö on samaa kuin 20 vuotta sitten mutta siitä halutaan tehdä pykälillä ja säädöksillä vaikeaa ja aiheuttaa kiirettä.” Toisaalta kommentoitiin myös, että esihenkilöjohtoinen tai johdon ohjaama kehittäminen aiheuttaa valtavasti hukkaa. Työtä pitäisi ohjata ja kehittää asiantuntijat edellä eli niin, että ne ihmiset, jotka oikeasti hoitotyötä tekevät saisivat mahdollisimman suuren oikeuden järjestää työnsä oman ammattitaitonsa ja kokemuksensa mukaan mahdollisimman järkevästi.